Nu skal du holde godt fast – nu kommer du til at lære noget. Når du har eget firma, så er der en hel del interessante og spændende faktorer, som du skal relatere sig til. Nogle syntes og mener faktisk det er det vigtigste!

Man får lige her en liste med de ting, som det er vigtigt for dig at, at du har styr på. Oversigten er ikke udtømmende, men brug den til at udforme din egen liste!

Udvikl en målsætning for firmaet

Rigtig mange kører bare derudaf i firmaet med projekter, som skal fikses med det samme. Nogle gange kan det være fornuftigt at træde et par skridt tilbage, og sondere hvor du vil hen med firmaet. Har man en ide for firmaet, hvordan forandrer man firmaet på det overordnede og praktiske level. Enkelte af de faktorer som man kan gøre er, at bruge modeller til forretningsudvikling som PEST, SOSTAC, SWOT eller lignende. På den facon kan man faktisk ret nemt danne et generelt overblik over, hvor firmaet befinder sig, og hvorhenne du gerne vil have den hen!

Få styr på regnskabet

Det kan være noget opslidende, at rode rundt i de økonomiske dokumenter. Her kan man finde samarbejdspartnere, der absolut ikke har fået afregnet deres fakturaer til jer, og så står du og tænker: Er det lige her noget med inkasso, hvordan er det nu med varsel om inkasso og er det meget lettere bare at finde et inkassofirma. Det er normalt ikke i hverdagene du ser det her, men når man laver momsregnskab og årsregnskab. Lige her er det vigtigt at have en god bogholder og/eller en udmærket revisor. Revision af regnskaber og arbejde med bogholderi er for langt de fleste firmaer ret hårdt arbejde. Men revision af økonomien bør håndteres, og det er yderligere en af de væsentlige elementer i dit firma, som man bør forholde sig til.

God stemning blandt dine medarbejdere

En stor del af det der skaber dit foretagende, det er dine ansatte. Hvis man ikke har gode ansatte, så har du ikke en anbefalelsesværdig firma. Der er en stor del teknikker til, at skabe et godt sted at være og gøre dine medarbejdere tilfredse. Det er både rigtig fint for en positiv selvopfattelse som virksomhedsleder, men også godt for virksomhedens økonomi. Glade ansatte går som regel længere for at skabe et godt resultat for dig.
Meget vigtig er den tone og adfærd, som du har i relation til de andre i virksomheden! Hvorledes taler man til dine medarbejdere, lytter man til dem og griner du af deres humoristiske indslag – selv dem som er rimelig dårlige! En god omgangstone og arbejdsmiljø er helt essentielt specielt i firmaer med flade strukturer, at der er en anbefalelsesværdig og behagelig omgangstone.
Noget andet er gode fysiske vilkår. Når man har ansatte der arbejder udenfor, så sørg for varm beklædning til alt slags vejr og solide beskyttelsesko hvis du er på en risikofyldt arbejdsplads. Hvis du har medarbejdere indendørs som eksempelvis på et kontor, så kan faktorer som bløde kontorstole, der kan vippe og hæve sænkeborde spille ind. Det kan egentlig også været lækkert designede lamper og andet indendørs kunst, og gode espressomaskiner som Delonghi Magnifica S eller lignende!

Dine samarbejdspartnere er vejen til mere profit!

Generelt så har vi virksomheder en tendens til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget virksomheder og alt for lidt mennesker. Når vi prøver at bearbejde dem mere som mennesker, så kan det få stor betydning for hvor din samarbejdspartner placerer dig i deres mindset. Når det bliver koldt og du ved din sælgers datter lige er fyldt 3 år, så sender du selvfølgelig et boldbassin, som man har købt gennem en af dine andre partnervirksomheder.

Det er godt at networke

Det er utroligt vigtig at udvikle sit netværk. Uanset om man har et erhverv som elektriker, SEO ekspert eller en helt anden fagperson, så er det så afgørende at have positive forbindelser til andre virksomhedsejere. Hvad nogle ser som småting i forholdet til dine forbindelser kan vise sig at være afgørende for en senere kæmpeordre! At give et råd om billeder du kan hente gratis på nettet eller give en fin lille gave som eksempelvis en julekalender til voksne ved juletid! At håndtere menneskene i netværket med varme og omsorg giver så meget igen

Kundepleje er vejen til god forretning

Hvis du tror dine kunder ikke kan klare sig uden dig så tro om igen. Man er til for at frembringe værdi for dine kunder. Det er vigtigt du forstår dette. Uanset om man hjælper kunder med at lave bækkenbundsøvelser, familie opstilling eller sælger dem silkehalstørklæder, så er det samme type issues. Man er til for mine kunder. Det er hele fundamentet og det er dig, der bringer værdi til dem. Hvis du ikke kan opretholde den for forbindelse og relation til kunderne, så har du som virksomhed ikke nogle eksistensberettigelse! Derfor er det et godt approach at udvikle merværdi til kunderne selv når man ikke sælger dem noget. Det kan være at give noget information, som ikke direkte relaterer sig til dit salgsarbejdeeller sende en lille besked på vigtige dage! En mail er nok.

Hvis du bruger det vi har beskrevet her, så lad os endelig høre hvordan det udvikler sig!