Prøv at forebygge mod smerter i ryggen snarere end at lindre

Har du ondt i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne artikel får du råd og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne forebygge rygsmerter. Denne artikel er ikke en læge-videnskabelig artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Ondt i ryggen: Undgå med de her tips

Følgende kan nogle gange hjælpe ved smerter:

  1. Brug din krop aktivt når du har fri
  2. Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for dem der arbejder på kontor eller lignende så er hæve sænkeborde et fint svar på noget af problemet (se mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  3. Styrk din ryg – læs mere om træning af ryg her hos iForm.dk
  4. Styrk din mave – det kan du læse blandt andet læse om her hos Motion Online
  5. Træn din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Læs mere om gode øvelser for dit bækkenbund her
  6. Undgå forkerte løft – Det kan du se meget mere info om her hos HK
  7. Lav øvelser der styrker dine muskelpumper
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk kontorstol

En stiv ryg er en advarsel til dig som du skal bruge

Hvis du mærker en stiv ryg så skal du være opmærksom på kommende rygsmerter. Så det er et vink med en vognstang, hvis du er ved at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og udfører ovenstående øvelser. Hvis alt går vel så vil du kunne undgå at få rygsmerter
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Man kan ikke være for sikker når det kommer til ens helbred! De har en uddannelse i at hjælpemed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Se eventuelt også de her hjemmesider: